Od první třídy pracuje dítě svým tempem.
Předává zkušenost spolužákovi, diskutují spolu o řešení a hledají postup. O všem se může přesvědčit, sáhnout, odkrokovat… Pomocí různých prostředí poznává a objevuje v matematice nové věci.
S čím jsme se v první třídě seznámili:
Prostředí 2D geometrie:
Origami, Dřívka, Parkety
Prostředí založená na grafech:
Autobusové linky, Výstaviště, řady čísel
Strukturální aritmetická prostředí:
Sčítací trojúhelníky, Sousedé, Barevné trojice, Hadi, Pavučiny
Sémantická aritmetická prostředí (využívají rozsáhlou životní zkušenost):
Autobus, Krokování, Schody
Kombinatorika, statistika a pravděpodobnost:
Počítání s penězi
Prostředí 3D geometrie:
Krychlové stavby
Děti v akci 🙂
prostředí dřívek
budoucí stavitelé (prostředí krychlové stavby)
stavby z krychlí si vyzkoušely i děti z MŠ Okružní
malá ochutnávka z ostatních prostředí 🙂
A závěrem ještě klíčový názor týmu koncepce matematiky
prof. Hejného:
„I když budou všichni žáci umět počítat, jako když bičem mrská, odnesou si do budoucího života jen to, co umí levná kalkulačka. Člověk, který nic víc neumí, nebude schopen tuto svoji dovednost v budoucnu na trhu práce uplatnit.“
Zuzana Balušková 🙂
PS: V rubrice „Matematika prof. Hejného“ najdete nové odkazy k této problematice.